Marc Quirijnen Valueminds

We stappen buiten de IT

Inmiddels is Agile werken niet meer weg te denken uit onze wereld. De moderne wereld die constant verandert, vraagt een flexibele aanpak van bedrijven, ook voor hun software ontwikkeling. Een aanpak waar je mee kunt inspelen op deze turbulente omgeving.

Ook ik ben een aantal jaar geleden gegrepen door deze denkwijze en heeft het mijn loopbaan veranderd. Samen met mensen werken aan een product, inspelend op veranderingen van binnen en buitenaf met een contante focus hoe we als team en organisatie beter kunnen. Ik moet ook eerlijk zeggen, mijn leven als tester had ik wel gezien en de richting die dat vak op gaat, test automatisering, is niet waar mijn kwaliteiten het best tot hun recht komen. Het belang ervan staat overigens buiten kijf!!!

Samen met mijn werkgever Testpeople, zijn we toen om de tafel gaan zitten en daar is, om een lang verhaal kort te maken Valueminds uit ontstaan. Ik kan me nog goed herinneren dat ik, toen we met Valueminds begonnen, uitsprak, ‘wat zou het toch mooi zijn als we over een paar jaar wat in een niet IT bedrijf mogen doen’. Of dit nu tegen Philippe (Testpeople) of André (Valueminds) was weet ik niet meer. Helaas kunnen beide heren het zich ook niet meer herinneren…

Waarom nu dit verhaal? In november jl. zijn Andre en ik bij Today is Canday geweest om meerdere Agile trainingen te geven. Today is Canday is, samen met hun dochter WeLikeMilk, druk in de reclame en marketing wereld. Een wereld die vraagt om creativiteit en medewerkers met een duidelijke mening. Leuk en aardig, maar die hoeven toch niet aan de hand te worden genomen met een denk / werkwijze, uit de introverte software wereld? Die ademen dat toch wel van nature uit? En dan nog, wat in de software wereld werkt, wil toch niet zeggen dat dit automatisch ook werkt in die snelle wereld van marketing en reclame lui?

Met deze vragen begonnen André en ik ook aan de drie Agile sessies voor de medewerkers van Today is Canday en WeLikeMilk. Twee softies verdwaald in een onbekende wereld, maar wel met vertrouwen in onze denk- en werkwijzen.

In alle drie de sessies bleek echter al snel dat de problemen waar zij dagelijks mee kampen, ons erg bekend voorkwamen. Medewerkers met overvolle agenda’s, bezig met meerdere projecten tegelijkertijd, aansturing vanuit managers en planners en denken dat men wel weet wat de klant wil. Dat ze nut zagen in korte iteraties, product backlogs en touch points met klanten mag dan ook geen verassing zijn. Het filmpje van Nordstrom innovation lab was verhelderend en discussies hoe men dingen moest gaan veranderen, moesten regelmatig afgekapt worden om bij de les te blijven. Enthousiasme genoeg dus.

Aan het begin van iedere sessie hadden we twee borden opgehangen die gedurende de dag gevuld mochten worden. Het ‘Aha bord’ was iedere keer goed gevuld en het ‘bij ons werkt dat niet bord’ bleef vaak redelijk leeg. Briefjes die er op terecht kwamen, waren redelijk te verdedigen. Oké, de toekomst zal het allemaal nog uit moeten wijzen en er zullen vast wel dingen zijn die in de software ontwikkeling wel werken en in de reclamewereld niet. Maar het gevoel dat Agile ook voor hun kan werken, bleef fier overeind. Na de laatste sessie is dan ook direct besloten om de volgende stap te nemen, waar ik Today is Canday en WeLikeMilk mag gaan begeleiden in het implementeren van een nieuwe manier van denken en werken.

Toch grappig, hoe het universum mee luistert, als je iets hardop uitspreekt.

Marc Quirijnen,
Product Owner bij Valueminds

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *