Hoe bepaal je de business Value van je Product Backlog?

Tijdens onze agile trainingen en bij het coachen van teams hebben we het vaak over ‘business value’ en het nut (en noodzaak) van het prioriteren van de initiatieven (backlog items). Maar wat is nu eigenlijk ‘business value’ en hoe bepaal je die ‘waarde’ ? Wat maakt dat een initiatief of user story hoger op de backlog komt te staan ? Over deze vragen hebben we het in de afgelopen bijeenkomst van Agile Meetup Breda bij Alphabet gehad en hebben we ook geoefend om met verschillende technieken de business value te bepalen. Elk team kreeg de opdracht om voor een fictief bedrijf de business value en prioriteit te bepalen van de initiatieven op de backlog. Dit fictieve bedrijf had een project of doel wat bereikt moest worden, bijvoorbeeld de conversie van gegevens van een oud systeem naar een nieuw system. Maar de backlog moest natuurlijk eerst gemaakt worden! Hierbij was het leuk om te zien dat wanneer je ‘ervaringsdeskundigen’ in het team hebt zitten, er vrij snel gediscussieerd wordt over hoe je een dergelijk project aanpakt. Toch even snel de inhoud in, terwijl de echte vraag nog niet beantwoord is: wat is de ‘waarde’ van een user story en vooral ‘waarom ?’. Op 3 manieren hebben we geprobeerd om de business value van de individuele backlog items te bepalen:

  • Losse Pols (of ook wel op z’n janboerenfluitjes)
  • (Planning) Pokeren met de Fibonacci-reeks
  • Weging en scoren volgens de LeSS-aanpak

Door op verschillende manieren de business value proberen te bepalen kwamen we al snel tot de conclusie dat eigenlijk het belangrijkste is het hebben van een gesprek en discussie over die mogelijke business value . Elk teamlid heeft namelijk een eigen beeld en motivatie bij een bepaalde user story. Tijdens deze oefeningen gaan sommige teamleden in een fictieve rol zitten, zoals ’support-medewerker’ of ‘de-man-van-sales’ om hun standpunt extra ‘kracht’ bij te zetten. Dit leidt dan weer tot nuttige en soms hilarische discussies tussen ‘afdelingen’. Door deze beelden, belangen en ideeën te bespreken en te combineren ontstaat er (sneller) een gezamenlijk en beter beeld en daarmee een inschatting van de ‘waarde’. Hier merk je dat het vaak helpt om je ‘stakeholders’ te goed kennen of, nog beter natuurlijk, ze daadwerkelijk te laten deelnemen aan een dergelijke sessie of workshop!

Niet geheel verrassend (of misschien juist wel ?) bleek dat elke methode (in onze bijeenkomst) een ander resultaat qua waarde oplevert. Zo voelde de Losse Pols-variant als wel erg ‘los’, maar het ging wel snel. Het schatten van de waarde via planning poker-kaarten leverde dan weer meer discussie op. Als laatste hebben we de LeSS-methode gebruikt: door eerst een weging te geven aan de verschillende ‘stakeholders’ en vervolgens aan te geven of een stakeholder belang heeft (ja/nee) bij een bepaalde user story, komt er een score uit. Niet iedereen kon zich vinden in deze ‘wiskundige’ benadering; ook hier bleek weer dat het hebben van een gesprek over de invloed en belangen van stakeholders als erg nuttig (en noodzakelijk) wordt ervaren. Tijdens deze bijeenkomst hebben we voor de oefening deze 3 methoden gebruikt; er zijn er natuurlijk nog meer. Heb jij leuke of goede ervaringen met een bepaalde techniek voor het bepalen van business value ? Laat het ons weten of kom naar de eerste volgende bijeenkomst van Agile Meetup Breda!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *